Patnáct let činnosti TNK136 Dopravní telematika
26. 11. 2009
ING. EVA GELOVÁ - gestor WG 2
ING. STANISLAV BARTÁK - gestor WG 3
ING. JIŘÍ ŠTEFAN - gestor WG 4
ING. ONDŘEJ PŘIBYL, PhD. - gestor WG 5
DR. ING. JIŘÍ PLÍHAL - gestor WG 7
PhDr. VLASTA REHNOVÁ - gestor WG 10
ING. PETR BUREŠ, PhD. - gestor WG 12
ING. MILOSLAV VĚŽNÍK - gestor WG 13
ING. VLASTIMIL FRIČ - gestor WG 14
ING. TOMÁŠ STÁREK - gestor WG 15
ING. JIŘÍ ŘEHÁK - gestor WG 16
ING. ZDENĚK PLIŠKA
DOC. ING. TOMÁŠ TICHÝ, PhD.
PhDr. VĚRA VLKOVÁ, CSc. - terminologie
ING. MILAN DIAN - tajemník komise
PROF. ING. PAVEL PŘIBYL CSc. - předseda komise
ING. KAREL URBAN - MD ČR
ING. ZUZANA NEJEZCHLEBOVÁ, CSc. - ÚNMZ
ING. VĚRA VRTĚNOVÁ - CTN
MGR. DAVID BÁRTA - CTN
ING. IGOR VEČERKA - CTN
Mimořádně hektické období sklonku roku 2009 v rámci činnosti TNK 136 Dopravní telematika je podnětem k zastavení, zamyšlení a zhodnocení. V tomto období došlo jednak k nahromadění pracovních aktivit, které si vyžádalo extrémní pracovní vypětí prakticky všech gestorů, členů TNK 136. Kromě obvyklé činnosti gestorů, nabírající na obrátkách s rostoucím počtem sledovaných položek v obou ITS komisích, se stala už pravidelnou součástí výroční zprávy aktualizace Národního plánu A, tedy předpokládaného způsobu zavedení norem do ČSN. Národní plán A má velmi zásadní důsledky pro práci komise, jak dokazuje rekordní počet přeložených návrhů norem (Informační servis 2009 - více než 700 stran pracovních překladů).
Kromě této rostoucí agendy, která pokrývá činnost v projektu Zajišťování mezinárodní spolupráce s ISO/TC 204 a CEN/TC 278 a samostatně řešených normalizačních úkolů v rámci Centra technické normalizace, přinesl konec roku 2009 i dokončení dvou rozsáhlých samostatných projektů, které byly velmi úzce provázány jak s komisí, tak s činností gestorů – členů TNK 136.
První z nich je Terminologický slovník dopravní telematiky II, který v průběhu osmi (!) měsíců přinesl kompletní řešení rozborového úkolu RU/0801/09, obsahující cca 1 500 nových termínů a definicí, vyprodukovaných jen za poslední tři až čtyři roky ve sledovaných komisích. Tento fakt je svědectvím o takřka exponenciálnímu nárůstu aktivit v oblasti norem z dopravní telematiky. Už samotná skutečnost, že pouhých pět roků od vydání Slovníku (I) si vyžádá praxe další pokračování ve Slovníku II, nemá srovnání v žádném jiném oboru. Konečná verze Slovníku II si vzhledem k někdy velmi syrové a neupravené verzi anglických návrhů vyžádala řadu doplňujících zásahů a dílčích připomínkových jednání. To, že je Slovník II v konečné tištěné podobě předán jako poděkování všem jeho spoluautorům – členům TNK 136, je přímým dokladem o jejich profesionální poctivosti, s níž i přes limitující čas a jiné naléhavé úkoly nedopustili odevzdání polotovaru nebo jen nedotažené pracovní verze. V tomto směru je třeba zvláště poděkovat paní PhDr. Věře Vlkové, CSc., která se jako koordinátor terminologie a překladu v rámci ÚNMZ zapojila do týmové práce TNK 136 a s obdivuhodným osobním nasazením nelitovala práce při několikerém čtení a korekturách Slovníku.
Dalším velkým, dokonce dvouletým projektem je STANDARD – Národní plán B zavedení norem z oblasti dopravní telematiky do praxe. Už jen samotné knižní vydání trojice výstupů projektu STANDARD budí úctyhodný dojem. Svazek 1 Uživatelská příručka přináší v rozsahu více než 700 stran extrakty 140 norem a Svazek 2 popis Znalostního systému a E-learningu. Tyto rozsáhlé texty jsou navíc jen tištěnou podobou funkční webové aplikace. Není pochyb o tom, že projekt STANDARD představuje generační průlom do dosavadní praxe zprostředkování a zpřístupnění informací o normách pro nejširší odbornou i laickou veřejnost. V domácí praxi technické normalizace nemá tento projekt obdobu. Dokonce i v porovnání se zahraničím přináší projekt STANDARD pokrok v nejaktuálnějším stádiu vývoje problematiky. Zakladatelské dílo dlouholetého konvenora ISO/TC 204/WG 1 Boba Williamse „Intelligent Transport Systems Standards“ (Artech House, 2008, ISBN – 13: 978-1-59693-438-2) prolomilo bariéru, že lze vydat knihu o rozsahu 550 stran výhradně o normách, a dokonce výhradně o normách z dopravní telematiky. Svazek 1 projektu STANDARD jde pouhý rok po americkém vydání ještě dál a webová aplikace je zcela novátorská. Již v této fázi lze odevzdaný projekt STANDARD považovat nejen za průkopnické dílo obecně, ale také za velký milník v činnosti komise TNK 136 Dopravní telematika.
Tento milník – listopad 2009 – je dobré zdůraznit nejen z hlediska momentálního úspěšného dokončení významných projektů. Je dobré si ho připomenout i z hlediska historie.
Jestliže toto zamyšlení nese název PATNÁCT LET ČINNOSTI TNK 136 DOPRAVNÍ TELEMATIKA 1995 - 2009, je k němu třeba podat vysvětlení. TNK 136 Dopravní telematika vznikla jako samostatná normalizační komise až v roce 2003. Přesto byla velmi aktivním a svým způsobem svébytným celkem již řadu let předtím v rámci celku TNK 51 Pozemní komunikace. Toto zamyšlení má opravdu jen připomenout, že práce komise, byť v době počátku ještě nepůsobící jako samostatný subjekt, opravdu trvá již patnáct let. A to je impulsem pro malé ohlédnutí po jednotlivých rocích.
1994 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1995 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1996 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1997 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1998 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1999 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2003 |
|
Rokem 2003 začíná éra samostatně zřízené TNK 136 Dopravní telematika. Zdálo by se, že těch uplynulých a na aktivity bohatých sedm let není třeba komentovat. Zdálo by se, že není třeba vzpomínat na události nedávno minulé. Zdálo by se, že ve stále rostoucím a stupňujícím se tempu ani není čas na zastavení a vzpomínání. A konečně, jako by už samotné vzpomínání bylo příznakem nevhodné nostalgie. Žijeme přece právě teď v plnohodnotné přítomnosti, minulost je již za námi.
Ale možná to tak úplně není. Možná právě paměť, vědomí souvislostí, spojení přítomnosti i minulosti i budoucnosti je tím jedinečným rozměrem, který ještě dlouho sebedokonalejší – i telematické – systémy nedokáží zástupně za člověka generovat. A právě proto může být tato výjimečná chvíle, kdy došlo k neobvyklému soustředění několika úspěšných projektů, ta pravá pro osobní i společné bilancování. Těch uplynulých sedm, nebo pro některé už patnáct let, je přece významným a nezanedbatelným úsekem života. Chceme-li si svého života vážit, chceme-li uchovat ve své paměti informace a dojmy z jeho průběhu, pak bychom se měli v těchto výjimečných chvílích nejen zastavit, ale také v pokoře a vděčnosti jednoho vůči druhému poděkovat za uplynulá léta a uskutečněnou plnohodnotnou spolupráci.
A to je důvod, proč představitelé zainteresovaných institucí s radostí a uznáním chtějí poděkovat všem dlouholetým účastníkům této úspěšné práce.
- Ministerstvo dopravy České republiky – v zastoupení garanta standardizace a nositele Čestného uznání profesora Lista za normalizaci – Ing. Karla Urbana,
- Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví – v zastoupení vedoucí oddělení elektrotechniky – Ing. Zuzany Nejezchlebové, CSc.
- a předseda TNK 136 Dopravní telematika – profesor Ing. Pavel Přibyl, CSc. chtějí pamětními medailemi a diplomy vyjádřit své
za obětavou spoluúčast na Národním plánu zavedení norem z oblasti dopravní telematiky do praxe „STANDARD“ a za dlouholetou úspěšnou činnost v TNK 136 Dopravní telematika
těmto členům komise:
Prof. Ing. Miroslavu Svítkovi, PhD. | Ing. Tomáši Stárkovi |
Ing. Evě Gelové | Ing. Jiřímu Řehákovi |
Ing. Stanislavu Bartákovi | Ing. Zdeňku Pliškovi |
Ing. Jiřímu Štefanovi | Doc. Ing. Tomáši Tichému, PhD. |
Ing. Ondřeji Přibylovi, PhD. | Mgr. Davidu Bártovi |
Dr. Ing. Jiřímu Plíhalovi | Ing. Věře Vrtěnové |
PhDr. Vlastě Rehnové | Ing. Igoru Večerkovi |
Ing. Petru Burešovi, PhD. | Ing. Milanu Dianovi |
Ing. Miloslavu Věžníkovi | PhDr. Věře Vlkové, CSc. |
Ing. Vlastimilu Fričovi |